”Tämä on just se, mitä tarvitsen”, Jonna Erämaa ajatteli, kun näki TE-toimiston sivuilla ilmoituksen ICT-alan myynti- ja markkinointitehtäviin tähtäävästä RekryKoulutuksesta. Myyntityö oli Jonnalle tuttua, mutta jotakin uutta näkökulmaa työhön Jonna kaipasi. Hänellä oli myös tarve löytää työpaikka, sillä edellinen projektityö oli alkanut hiipua, eikä laskutettavia työtunteja enää kertynyt riittävästi. ”Olin hakenut töitä jo jonkin aikaa, mutta tuntui, että jään aina haastatteluissa kakkoseksi tai kolmoseksi. Neljän lapsen äitinä minulla ei ole työkokemusta niin paljon kuin iän puolesta voisi olla, ja haastatteluvaiheessa ohi menevät ne, jotka ovat olleet minua pidempään töissä”, Jonna kertoo. RekryKoulutus oli mielenkiintoinen vaihtoehto.
RekryKoulutukseen hakeminen
RekryKoulutukseen hakeudutaan työvoimaviranomaisten kautta, ja koulutuksen järjestäjä valitsee esihaastattelujen perusteella osallistujat haastattelukierrokselle. Haastatteluissa on mukana koulutuksen järjestäjä ja se yritys, johon kouluttaja pitää hakijaa sopivana kandidaattina. Lopullisen valinnan tekee aina yritys, ja jokaisella koulutuksessa aloittavalla on siis valmiina”oma” yritys, jossa hän suorittaa työssäoppimisjakson ja johon hän toivottavasti ohjelman päätteeksi rekrytoituu.
Haastattelukierros on hektinen, ja hakijoilla voi olla monta haastattelua samanakin päivänä. Jonna koki silti, että tämä haastatteluvaihe oli sujuva ja kaikki eteni helposti. ”Kävin kahdessa haastattelussa. Ekassa tunsin, että paikka ei ollut ihan sitä, mitä hain, eivätkä henkilökemiatkaan natsannet täysin. Toisessa haastattelussa taas tiesin heti, että tähän firmaan ja tämän henkilön työkaveriksi haluan ehdottomasti. Se kolahti heti!”
Koulutusohjelmassa käydään läpi uusimmat myynnin ja markkinoinnin keinot käytännönläheisesti ja perehdytään muun muassa myynnin ja markkinoinnin digikeinoihin, henkilökohtaiseen myyntikyvykkyyteen sekä pilkotaan myyntiprosessin osiin aina liidien generoinnista lisämyyntiin asti. Jonna sai koulutuksesta paljon konkreettisia työkaluja, joita hän on päässyt heti hyödyntämään työssään. ”Varsinkin tarjouksen tekemiseen sain tosi paljon uusia näkökulmia. Nyt ymmärrän paljon paremmin esimerkiksi sen, miten tärkeää on malttaa odottaa asiakkaan olevan oikeasti valmis ennen kuin alkaa edes puhua tarjouksesta”, Jonna analysoi. Iso plussa koulutuksessa oli se, että kouluttajalla oli pitkä omakohtainen kokemus myynnin johtamisesta – sen ansiosta asiat eivät jää akateemiselle tasolle, vaan niillä on aina kytkös elävään elämään.
Jonnan tapauksessa ICT-alan RekryKoulutus oli monella tapaa napakymppi. Koulutusohjelma vastasi juuri sitä, mitä Jonna ammattitaitonsa kehittämiseen kaipasi, Jonnan valinnut yritys oli houkutteleva ja yrityksen ihmiset sellaisia, joiden joukkoon Jonna solahti hetkessä. ”Ei siinä silti mikään itsestään tullut. Kovasti pitää itse tehdä töitä ja osoittaa, että haluaa sen työpaikan, joka on näköpiirissä ja että on sen arvoinen”, Jonna muistuttaa. Jonnan uurastus palkittiin: ohjelman lopussa hän allekirjoitti työsopimuksen yrityksen kanssa.
Tutustu rekrytoivaan ohjelmaan.