Joonas Siitonen työskentelee yhdeksän henkilöä työllistävässä Valuecode-yrityksessä myynnin ja markkinoinnin parissa. Valuecode on suomalainen perheyhtiö, joka kehittää Forsante-nimistä palvelualustaa. Forsanten avulla automatisoidaan seurantaa vaativien sairauksien – esimerkiksi diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien sekä tiettyjen syöpien – kliinisiä hoitoprosesseja. Valuecoden ohjelmisto annostelee automaattisesti esimerkiksi eteisvärinäpotilaan lääkityksen ja hoitaa potilaan kutsumisen laboratoriokokeisiin. Valuecoden asiakkaita ovat sairaalat ja terveyskeskukset, siis julkinen terveydenhuolto.
Joonaksella oli jo valmiiksi vahva kaupallinen tausta, sillä hän on valmistunut Helsingin kauppakorkeakoulusta ja työskennellyt aiemminkin myynnin ja markkinoinnin – muun muassa asiakashallintajärjestelmien – parissa. Tällä hetkellä Joonas vastaa Valuecodella myynnistä ja markkinoinnista ja työskentelee ennen muuta lääkärien ja hoitajien sekä tietohallinnosta vastaavien henkilöiden kanssa. Joonaksella on mahtava tiimi Valuecodessa myynnin tukena, ja apua löytyy niin lääketieteellisissä kuin vaikka farmakologisissa kysymyksissä. Myynnistä vastaavana Joonaksen on pitänyt kuitenkin perehtyä niin perin pohjin yrityksensä palveluun, että joskus joku lääkäriasiakas on päätynyt kysymään, mistä lääkiksestä hän on valmistunut. ”Silloin alkaa palvelutuntemus olla kohdallaan”, Joonas naurahtaa.
Joonas Siitonen päätyi Healthtech From Finland -koulutukseen mukaan suosittelun kautta. ”Meidän mainostoimisto tiesi koulutuksesta, koska se on työskennellyt myös Pro Growthin kanssa. Sieltä suositeltiin koulutusta, ja heti tuntui, että tämä oli järkevää tehdä nyt, jotta saisin päivitettyä osaamistani ja hankittua mahdollisimman hyvän kokonaiskäsityksen terveysteknologia-alasta.” Tärkeä motiivi koulutukseen mukaan lähtemisessä Joonakselle oli myös se, että siellä pääsisi kuulemaan muiden alan toimijoiden kokemuksia, oppimaan toisilta ja verkostoitumaan. ”Oli hienoa saada laajennettua verkostoaan ja päästä ihan suoraan kysymään toisilta neuvoa ja vinkkejä”, Joonas miettii jälkeenpäin.
”Jotta pääsee markkinoille, monen asioiden pitää olla viimeisen päälle kunnossa.”
Parasta koulutuksessa Joonaksen mielestä oli ehdottomasti sen käytännönläheinen ote myyntiin ja markkinointiin sekä kouluttajien vankka osaaminen. ”Terveydenhuollon myynti on aika omanlaisensa kokonaisuus – siellä on paljon alaspesifejä toimintatapoja ja tietynlaista konservatismia. Jotta pääsee markkinoille, monen asioiden pitää olla viimeisen päälle kunnossa. Tähän kaikkeen oli löytynyt todella hyvä asiantuntijoiden joukko meitä valmentamaan.”
Joonas Siitonen arvosti Healthtech From Finland -koulutuksessa erityisen paljon sitä, että se antoi konkreettisen kokonaiskuvan terveysteknologia-alan myynnistä ja markkinoinnista. ”Olen ehtinyt lukea paljon samoista asioista, joten teoriatasolla asiat olivat tuttuja. Koulutus antoi tämän teorian päälle hienosti käytännöllisiä työkaluja, ja koin, että kehityin koulutuksen aikana paljon”, Joonas pohtii. ”Koulutusmarkkinoilla on paljon sellaistakin, että käteen jää vain hetken valtava innostus, mutta ei mitään konkreettista, jonka voisi viedä suoraan työhönsä. Tämä koulutus ei todellakaan ollut sellainen.”
Lue lisää terveys- ja hyvinvointiratkaisuja tarjoaville yrityksille räätälöidystä myyntikoulutuksesta.