Pro Growth Consulting Oy

Myyntitaidot kohenivat koulutuksessa

Pro Growth Consulting on jo vuosia tehnyt yhteistyötä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa, kun sen jäsenyrityksiä on koulutettu kasvamaan ja kansainvälistymään. Vuonna 2019 samat opit terveysteknologialla höystettynä otettiin käyttöön uudessa Healthtech From Finland -valmennusohjelmassa. Pro Growth Consulting toteutti ohjelman yhteistyössä Terveysteknologia ry:n kanssa, ja se päättyi maaliskuussa 2020. Palaute koulutuksesta oli niin myönteistä, että ohjelma toteutettiin syksyllä 2021 jo kolmannen kerran. 

Yksi ensimmäisessä koulutusohjelmassa mukana olleista on Anna Spehar, Biomensio Oy:n tuotejohtaja. Biomensio on bioteknologiayritys, jonka tavoitteena on kaupallistaa omaa, massaherkkään mikroanturiteknologiaan pohjautuvaa detektioteknologiaa, joka mahdollistaa nopean mittauksen paikan päällä. Ensimmäiset sovellukset ovat päihdeanalytiikka ja ruoan turvallisuus. Anna on taustaltaan kemisti, ja hän on tehnyt pitkän tutkimusuran akateemisessa ympäristössä. Healthtech From Finland 2020 -koulutusohjelmaan hän lähti mukaan saadakseen lisää työkaluja myyntityöhön sekä tutustuakseen muihin terveysteknologia-alan ihmisiin.

Oli tosi hyödyllistä päästä kuulemaan muiden kokemuksia tuotteen kehittämisestä ja määrittelystä. Myös kaikki markkinoihin ja tälle alalle niin tyypilliseen regulaatioon liittyvä tieto oli hyödyllistä.

Healthtech From Finland -koulutusohjelma rakentui niin, että jokaisessa koulutuspäivässä oli varsinaisen kouluttajan lisäksi joku vieraileva puhuja. Vierailijat oli mietitty niin, että he valottivat terveysteknologia-alaa useasta näkökulmasta ja pystyivät kertomaan myös jonkin omakohtaisen tarinan alalla toimimisesta. Anna Speharin mielestä vierailijoiden puheenvuorot olivat aina yksi koulutuspäivien kohokohdista ja vieraspuhujien omat kokemukset toivat mahtavan lisän päivien antiin.

”Olen päässyt jo käyttämään käytännössä koulutuksessa oppimiani, myyntiprosessiin liittyviä taitoja. Eritysesti kaupan klousaamistaitojen läpikäymisestä oli minulle hyötyä. Koen, että koulutus toi myös systematiikkaa ja suunnitelmallisuutta meidän tekemiseen, ja siitä on paljon hyötyä. Myös tietyistä markkinoinnin keinoista – esimerkiksi hakukoneoptimoinnista ja blogien käytöstä – opin edelleen lisää, vaikka ne eivät alun perin ihan vieraita olleetkaan”, Anna kertoo. 

Tutustu Terveys- ja hyvinvointiratkaisujen myyntikoulutukseen alla olevasta linkistä.