HeadPowerin toimitusjohtaja Antti Jukarainen osallistui koko nelihenkisen johtoryhmänsä kanssa Global Growth -koulutusohjelmaan. Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha haastatteli häntä kokemuksista ja tuloksista.
Yhteinen oppimismatka
Kun yritys laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille, haasteita riittää. HeadPowerissa päätettiin, että koko johtoryhmä osallistuu koulutukseen, jotta kehitystyö olisi mahdollisimman vaikuttavaa. Jukaraisen mukaan päätös oli luonnollinen:
”Jos mukaan olisi lähtenyt vain myyntijohtaja tai vain minä, siitä olisi tullut enemmän opiskelua eikä niinkään liiketoiminnan kehittämistyötä. Me halusimme aidosti viedä yrityksen asioita eteenpäin ja kehittää bisnestä.”
Yhteinen osallistuminen takasi sen, että yrityksen kansainvälistymiseen liittyvät asiat käsiteltiin systemaattisesti ja jokainen johtoryhmän jäsen ymmärsi, mistä puhuttiin.
Rakenteita ja uusia näkökulmia
Koulutus tarjosi selkeitä työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Se loi rakenteen, jonka avulla pystyttiin käymään läpi kaikki olennaiset kansainvälistymisen kannalta tärkeät asiat.
”Koulutuksesta saatiin freimi, joka auttoi pitämään asiat jäsenneltynä ja käymään ne systemaattisesti läpi. Se pakotti meidät miettimään pitkän listan asioita, joista osa olisi voinut muuten unohtua.”
Ruotsin päänavaus ja uusia kokeiluja
Koulutusohjelma osui samaan aikaan, kun HeadPower teki ensimmäistä avauksiaan Ruotsin markkinoille. Tämä lisäsi ohjelman merkittävyyttä, sillä opittuja asioita pystyttiin heti soveltamaan käytäntöön.
Jukarainen kertoo, että ohjelma muutti myös yrityksen ajattelutapaa tulevista markkina-avauksista:
”Koulutus avasi silmiämme siitä, että pitää uskaltaa kokeilla uusia juttuja. Se tarjosi konkreettisia malleja ja asiantuntijoiden näkökulmia, joiden avulla pystyimme kehittämään omaa tekemistämme.”
Lisäksi muiden koulutukseen osallistuneiden yritysten kanssa käydyt keskustelut ja ryhmätehtävät tarjosivat uutta perspektiiviä ja osoittivat, ettei kaikkea tarvitse tehdä niin kuin ensimmäiseksi ajattelee.
Pienellä pakottamisella kohti tuloksia
Jukarainen myöntää, että ohjelman tiukka aikataulu ja järjestelmällinen eteneminen olivat yrityksen kannalta hyvä asia:
”Kyllä se pieni perseelle potkiminen oli hyväksi. Asiat tulivat väkisin loogisessa järjestyksessä käsittelyyn, ja niistä syntyi yhteinen tahtotila ja suunnitelma siitä, miten mennään eteenpäin.”
HeadPowerin kokemus osoittaa, että liiketoiminnan kehittäminen kansainvälisille markkinoille ei ole vain yksittäisten avainhenkilöiden tehtävä. Kun koko johtoryhmä on mukana oppimassa ja tekemässä, vaikutukset ovat syvempiä ja pysyvämpiä. Global Growth -koulutus tarjosi rakenteen ja konkreettisia keinoja, joiden avulla HeadPower on pystynyt viemään kansainvälistymistään johdonmukaisesti eteenpäin.